انواع مختلف راهبند!!

انواع مختلف راهبند!!

در مقاله قبل درباره اجزای تشکیل دهنده راهبند و تاریخچه آن با شما همراهان عزیز صحبت شد. حال با ما همراه باشید تا شما را با انواع مختلف راهبند آشنا کنیم تا بتوانید انتخابی درست در خرید آن داشته باشید. 

راهبند ها به دو دسته کلی : 1- راهبند های الکترومکانیکی (تردد نرمال)  2- راهبند های هیدرولیکی (تردد بالا) تقسیم میشوند .  خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

به طور کلی تفاوت عمده این راهبند ها در این است که راهبند های الکترومکانیکی، با کمک چرخ دنده ها باز و بسته میشوند؛ اما راهبند های هیدرولیکی با استفاده از پمپ روغن و سایر تجهیزات باز و بسته میشوند.

از این نوع راهبند در مکان هایی با تعداد تردد بالا استفاده میشود، زیرا علاوه بر سرعت بالاتر نسبت به راهبند های الکترومکانیک، استهلاک مکانیکی کمتری نیز دارد. در ساختار راهبند های هیدرولیکی، روغن هیدرولیک استفاده شده است.

این راهبند ها از یک الکتروموتور و یک پمپ روغن جهت رساندن روغن به داخل اتصالات، مخزن راهبند، مسیر های از پیش تعیین شده برای راه اندازی و حرکت بوم، تشکیل شده اند. به همین جهت انتخاب الکتروموتور گفته شده و پمپ روغن حائز اهمیت است و باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند.  خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

قطعه با اهمیت دیگری در ساخت راهبند هیدرولیکی، جک هیدرولیک بوده که در صورت ساخت این جک با مواد و لوازم با کیفیت، طول عمر دستگاه افزایش می یابد. استفاده از سیستم های هیدرولیکی باعث حرکت آرام، بدون لغزش و ضربه حین باز و بسته شدن راهبند شود. همچنین امکان تنظیم دقیق سرعت و تغییر جهت با سرعت بالا وجود دارد. از این نوع راهبند در مکان هایی با تعداد تردد بالا استفاده میشود .

در ادامه به بررسی جزئی تر اجزای داخلی راهبند هیدرولیکی میپردازیم:

  1. چراغ فلاشر بر روی بدنه
  2. مدار فرمان                                                                                                                                                                                                          
  3. دریچه افزودن روغن
  4. پیچ تخلیه هوای سیلندر سمت راست
  5. بخش هیدرولیک (موتور، پمپ هیدرولیک و محفظه روغن)
  6. سیلندر هیدرولیک سمت راست
  7. پره های خنک کننده پمپ هیدرولیک
  8. شلنگ هیدرولیک اتصال پمپ به سیلندر سمت راست
  9. شلنگ هیدرولیک اتصال پمپ به سیلندر سمت چپ
  10. خلاص کن دستی
  11. سیلندر هیدرولیک سمت چپ
  12. پیچ تخلیه هوای سیلندر سمت چپ
  13. محفظه اصلی راهبند (بدنه)
  14. انکودر
  15. جعبه اتصال برق ورودی
  16. منبع تغذیه         

       

  • راهبند الکترومکانیکی :

سیستم راهبند الکترومکانیکی در هنگام قطع برق با باتری کار میکند  و همچنین به دلیل قیمت مناسب تر و سادگی استفاده، بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد. اما به دلیل ساختاری که دارند برای محیط هایی از این نوع راهبند استفاده میشود که میزان تردد کمتری داشته باشند.

لازم به ذکر است تمام راهبند ها به سیستم تشخیص مانع مجهز هستند. به طوریکه هنگامی که راهبند بازشده تا خودرو از ورودی عبور کند، راهبند از طریق سنسور های مانعی که زیر بازوی راهبند تعبیه شده است، متوجه عبور خودرو شده و تا رد نشدن کامل خودرو از زیر راهبند، راهبند به حالت اولیه بازنمیگردد.

در ادامه به بررسی جزئی تر اجزای داخلی راهبند هیدرولیکی میپردازیم:

  1. میله راهبند
  2. استپ مکانیکی
  3. میله اتصال فنر
  4. لیمیت سوییچ
  5. بادامک تنظیم محدوده حرکت میله (بازو) راهبند
  6. خلاص کن دستی
  7. مجموعه موتور الکتریکی و جعبه دنده
  8. پلیت اتصال فنر به اهرم
  9. فنر تعادل
  10. مدار فرمان
  11. پیچ تنظیم قدرت فنر
  12. پیچ اتصال سیم ارت
  13. پایه پلیت
  14. پیچ پایه پلیت
  15. درب شاسی
  16. بدنه راهبند

انواع راهبند خودرویی  خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

  • راهبند های سطحی (Tyre Killer)

  • راهبند های میله ای (Boom Barrier)

  • راهبند های ستونی (Bollard Barrier)

  • راهبند های کف خواب (Road Blocker)

  • راهبند های کف خواب سر نیزه ای (Road Blocker)

  • راهبند های سطحی(Tyre Killer)

    راهبند های سطحی، به راهبند هایی گفته میشود که از یک طرف دارای تیغه هایی فلزی به شکل نیزه هستند و اغلب برای یکطرفه کردن خیابان ها و مسدود کردن یکطرفه یک مسیر از آن ها استفاده میشود.

    طرز کار این راهبند ها به گونه ای است که زمانیکه این نوع راهبند در مسیری کار گذاشته شده باشد فقط از یک طرف امکان عبور وسایل نقلیه  از این راهبند وجود دارد و از طرف دیگر باعث پنچر شدن لاستیک های ماشینی شده که قصد عبور از مسیر را دارند.

  • راهبند های میله ای (Boom Barrier)

    از پرکاربرد ترین راهبند ها، راهبند میله است. این مدل راهبند ها مکانیزم های مختلفی چون: مکانیزم خم شونده، تلسکوپی و … را شامل می شوند.

راهبند های میله ای با مکانیزم خم شونده :

این نوع راهبند های میله ای در مکان هایی استفاده میشوند که محدودیت ارتفاع وجود دارد و امکان باز شدن راهبند به صورت عمودی وجود ندارد.

راهبند های خم شونده در دو مدل 90 درجه و 180 درجه عرضه شده اند و کاملا برای محیط های سقف دار مناسب هستند .

راهبند هایی از این مدل، دارای بازوهایی هستند که هنگام باز و بسته شدن کشویی حرکت کرده و عملکرد الکترومکانیکی دارند. طول این بازو ها از 3 تا 6 متر متغیر هستند و سیستم  فشاری فنری دارند .  راهبند های تلسکوپی برای مکان های پرتردد انتخاب مناسبی هستندخرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

 

راهبند های ستونی (Bollard Barrier)

راهبند های ستونی به شکل استوانه هایی بزرگ هستند که در زمانی که راهبند باز است کاملا زیر زمین قرارگرفته اند. این راهبند ها توسط سیستم های هیدرولیکی هم میتوانند به صورت عمودی بالا و پایین بروند. ولی مدل الکترومکانیکی آن نیز در دسترس است .

از این نوع راهبند ها در مکان هایی استفاده میشود که هدف فقط مسدود کردن مسیر برای خودرو ها می باشد، زیرا به دلیل فاصله بین استوانه ها در این راهبند، برای مسدود کردن تردد موتور سیکلت و دوچرخه مناسب نمی باشد.

در مدل راهبند ها دارای جک دستی برای استفاده از راهبند در زمان قطع برق می باشند و همچنین دارای ریموت کنترل برای استفاده از راه دور است.

جنس این مدل راهبند ها فولاد با روکش استیل می باشد. سرعت باز و بسته شدن آن با توجه به نوع خریداری شده از این سری راهبند ها، متفاوت است و بین 1 تا 7 ثانیه متغیر میباشد .

راهبند های کف خواب (Road Blocker)  خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

راهبند های کف خواب شامل تیغه ای ضخیم و فلزی هستند ، این راهبند ها درون زمین قرار گرفته اند و هنگام مسدود کردن مسیر، با استفاده از سیستم های هیدرولیکی یا الکترومکانیکی بالا آمده و مسیر را مسدود میکند.

این راهبند ها از قدرت بالایی برخوردارند و برای محیط هایی که امنیت خیلی بالایی دارند، مناسب است .

راهبند های کف خواب پس از خارج شدن از زمین تا ارتفاع 50 تا 90 سانتی متر بالا می آیند و همچنین  این راهبند ها نیز امکان اتصال به سیستم های پلاک خوان  و اکسس کنترل را دارند و میتواند به صورت خودکار پس از شناسایی خودرو مجوز دار، مسیر را باز کنند.

به دلیل استفاده از موتور های هیدرولیکی در این راهبند باز شدن این راهبند حداکثر 6 ثانیه و بسته شدن آن 5ثانیه طول میکشد .

استفاده از این راهبند ها در شرایط مختلف آب و هوایی و یخبندان نیز ممکن است.

راهبند های کف خواب سر نیزه ای(Road Blocker)

راهبند های کف خواب سر نیزه ای از جهت ساختار و مقاومت مانند راهبند های کف خواب معمولی هستند با این تفاوت که بر روی آن فلز هایی نیزه شکل تعبیه شده و در صورت برخورد با خودرو غیر مجاز، خودرو آسیب شدیدی می بیند، این در صورتی است که کوچکترین صدمه و آسیبی به راهبند نمیرسد و راهبند قادر است همچنان به کار خود ادامه دهد.

ارتفاع این راهبند زماینکه بالا می آید، 120 سانتی متر می باشد و  جنس این مدل از راه بند کف خواب نیز فولاد با ضخامت بالا میباشد .

مقایسه‌ی انواع راهبندهای کنترل خودرو

راهبندهای ستونی به دلیل کاربرد منع ورودی که تنها برای خودروها می تواند ایجاد کند امنیت و کنترل ورود و خروج مناسبی را ایجاد نمی‌کند. راهبندهای کف خواب (معمولی و سرنیزه‌ای) به دلیل سد کردن مسیر خودرو و اسیب رساندن به خودرو در صورت تخطی (راهبند مدل سرنیزه‌ای) امنیت بالاتری را دارا می باشند. اما راهبندهای میله‌ای نسبت به سایر انواع راهبندها کاربرد گسترده‌تری دارند و همچنین قابلیت اتصال راهبند‌های میله ای به سیستم‌های کنترل تردد موجب بهینه سازی عملکرد این نوع راهبندها شده است. لذا راهبندهای میله‌ای انتخاب مناسب‌تری برای کنترل تردد خودرو (مدیریت پارکینگ) می باشند.

 

برای انتخاب درست راهبند چه مواردی باید رعایت شود ؟

راهبند هم مانند سایر موارد حائز اهمیت برای یک ساختمان، فروشگاه، مرکز، … جز مواردی است که باید در انتخاب آن دقت کرد.

طراحی، هزینه، عملکرد، زیبایی شناسی، استحکام و امنیت، جنس بدنه، راحتی در استفاده از مواردی هستند که بایدهنگام انتخاب در نظر گرفت. در ادامه به بررسی برخی از آن ها میپردازیم :

  • زیبایی شناسی

زیبایی شناسی، نکته ای است که باید علاوه بر مسائل امنیتی و کاربردی مورد توجه قرار بگیرد. منظور از زیبایی شناسی ظاهری قابل قبول و خوب بعد از نصب راهبند ها در مسیر های ورودی و خروجی است .

  • جنس بدنه

از آنجایی که راهبند ها در مناطق مختلف و با شرایط جوی مختلف نصب میشوند. کاربران باید شرایط آب و هوایی محیط مورد نظر خود را جهت انتخاب نوع مناسب راهبند در نظر بگیرند.

جنس بدنه راهبند باید به گونه ای باشد که در صورت ضربات احتمالی و شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت لازم را داشته باشد. بدنه راهبند ها از جنس های: آلومینیوم چدن، استیل 304 ضد زنگ، فولاد گالوانیزه  و … ساخته میشوند.

درکنار استیل ضدزنگ 304 که علاوه بر استحکام در برابر رطوب نیز مقاوم است؛ نوعی فلز ضد زنگ با درجه 316 درجه نیز موجود میباشد که به فلز ضد زنگ 316 درجه دریایی معروف است و برای مناطقی که از رطوب بسیار بالایی برخوردارند کاربرد دارد.

در برخی از موارد برای صرفه جویی در هزینه ها، برخی از راهبند ها از ورقه های آهنی که رنگ بندی کوره ای (کوره ای الکترواستاتیک) دارند؛ تولید میشوند .

جنس بوم راهبند ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا علاوه بر مقاومت لازم، باید وزن پایینی نیز داشته باشد. بوم راهبند ها اغلب از جنس پلاستیک فشرده، کائوچو، آلیاژ آلومینیوم و یا آهن میباشد 

  خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگی

شما میتوانید برای خرید راهبند و اطلاع از موجودی و قیمت ها به سایت آقای قفل مراجعه فرمایید.

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.