راهبند چیست؟

راهبند چیست؟

راهبند چیست؟  خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

از راهبند ها در ورودی های کارخانجات، مراکز اداری، ورودی مراکز خرید، هتل ها، بیمارستان ها، ورودی پارکینگ ها، ایستگاه های مترو و … استفاده میشود که جهت مسدود کردن مسیر ورود و خروج  کنترل عبور خودرو یا اشخاص کاربرد دارد.

راهبندهای با بازوی بلند که در ورودی پارکینگ‌ها، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های پر تردد مشاهده می‌کنید برای کنترل تردد خودروها می‌باشد. در پارکینگ ساختمان‌های خصوصی در اکثر موارد راهبندها متصل به سیستم‌های هوشمند مدیریت پارکینگ هستند که در اینصورت بدون نیاز به نیروی انسانی برای کنترل راهبند، راهبند باز و بسته می‌شود و تردد صورت می‌گیرد و در حالتی که نیازی به کنترل تردد خودروها نباشد (پارکینگ عمومی) از راهبندهای بدون اتصال به سیستم مدیریت پارکینگ استفاده می‌شود.

انواع راهبند کنترل تردد خودرو

  • راهبند سطحی
  • راهبند میله‌ای
  • راهبند ستونی
  • راهبند کف خواب
  • راهبند کف خواب سر نیزه‌ای

نوعی دیگر از راهبندها که برای کنترل ورود و خروج افراد صورت می‌گیرد گیت‌های تردد می‌باشد. گیت‌ها در مکان‌هایی مانند مترو، فرودگاه، ورودی هتل‌ها و … دیده می‌شود. گیت‌های کنترل تردد، ورود و خروج افراد را کنترل می‌کنند.

انواع راهبند کنترل تردد افراد  خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

  • راهبند نفررو شیشه‌ای
  • راهبند نفررو میله‌ای
  • راهبند نفررو پروانه‌ای
  • راهبند نفررو میله‌ای تمام قد

تاریخچه:  خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

از دیرباز تا کنون به هر وسیله یا ساختاری که موجب سد کردن مسیر، بستن راه، کنترل و هدایت موج ترافیک شود را راهبند می‌گویند. راهبندها نخستین بار در ایالات متحده امریکا در 40 سال پیش توسط فردریک ام.اف.جی اختراع شد. راهبندهای اولیه برای محافظت و جلوگیری از ورود افراد به مناطق مختلف استفاده می‌شد. از حمله‌های احتمالی توسط خودروها و وسایل نقلیه به شهر ها توسط راهبندها، حفاظت نسبی صورت می گرفت. البته لازم به ذکر است که استفاده‌ از راهبندها به شکلی که امروزه متداول است از 40 سال پیش شروع شده و در تاریخی پیش از آن وسیله‌هایی مشابه کارکرد راهبند وجود داشته است.

از قرن 16 میلادی در فرانسه راهبندها وجود داشته اند. همانطور که در فیلم‌های اروپایی متعلق به قرن‌های 16 میلادی و پس از آن مشاهده می‌کنید در مقابل کاخ‌های سلطنتی راهبند وجود داشته است که از ورود افراد غیر اشرافی و یا حمله‌های احتمالی جلوگیری شود. این راهبند ها، به صورت دستی و با استفاده از طناب و چرخ دنده بالا و پایین می‌شدند و ورودی کاخ را محافظت می‌کردند.

با گذشت زمان و ظهور تکنولوژی٬ شکل ٬ اندازه و کاربری راهبندها تغییر یافته و به تدریج به شکلی که امروزه رایج است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

راهبند های اهرمی از قدیمی ترین و با سابقه ترین راهبند ها میباشند. در ابتدا راهبند هایی که در تقاطع خیابان ها با ریل های قطار اسفاده میشد به صورت دستی بوده و با گذشت زمان و بهره مندی از تکنولوژی های جدید جای خود را به مدل های اتوماتیک و برقی دادند . خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

ساختار راهبند ها به طور کلی از : خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

بدنه، مرکز تعادل، بازو، فنر تعادل و سیستم محرک تشکیل شده است که در ادامه به شرح مختصری از آن میپردازیم.

  • بدنه: جعبه ای عموما استوانه ای شکل که سایر تجهیزات درون آن قرار میگیرند.
  • مرکز کنترل : جهت کنترل حرکت راهبند و در اتاق های نگهبانی مورد استفاده قرار میگیرد.
  • بازو: به دسته راهبند که همان مانع اصلی برای مسدود کردن مسیر خودرو یا افراد میباشد، بازو میگویند.
  • فنر تعادل : این فنر در راهبند های الکترومکانیکی برای کمک کردن به موتور جهت بالا بردن بازو استفاده میشود.
  • سیستم محرک : سیستم محرک در راهبند ها با توجه به نوع کلی راهبند ها (راهبند الکتروهیدرولیکی یا راهبند الکترومکانیکی) یک موتور به همراه یک پمپ یا یک موتور به همراه گیربکس می باشد .

راهبند ها به دو دسته کلی : 1- راهبند های الکترومکانیکی (تردد نرمال)  2- راهبند های هیدرولیکی (تردد بالا) تقسیم میشوند .

به طور کلی تفاوت عمده این راهبند ها در این است که راهبند های الکترومکانیکی، با کمک چرخ دنده ها باز و بسته میشوند؛ اما راهبند های هیدرولیکی با استفاده از پمپ روغن و سایر تجهیزات باز و بسته میشوند.

آقای قفل در این وبلاگ سعی داشت تا شما را با ساختار و تاریخچه راهبند آشنا کند در وبلاگ بعد با ما همراه باشید تا با انواع مختلف راهبند شما را آشنا کنیم. 

 خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.