مکان های تاریخی مشهد که باید بشناسید

مکان های تاریخی مشهد که باید بشناسید

شهر توریستی مشهد، با داشتن جاذبه‌های طبیعی، تفریحی و گردشگری فراوان، شرایط ایده‌آلی را برای گردشگران به‌منظور گذران روزهایی خوش در سفر به این شهر، فراهم کرده است. از آنجایی که این شهر قدمت بسیار زیادی دارد، نمی‌توان از مکان های تاریخی مشهد که در هر گوشه از این منطقه به چشم می‌خورند، غافل شد. بازدید از جاهای تاریخی مشهد، با معماری خاص و داستان‌هایی که از گذشته روایت می‌کنند، بهترین گزینه برای علاقه‌مندان به ماجراجویی در تاریخ است. تعداد آثار به‌یادگار مانده از گذشتگان و جاهای دیدنی و تاریخی مشهد، به‌قدری زیاد است که مجبور خواهید بود در مدت زمان محدود سفر خود، برای بازدید از آن‌ها دست به انتخاب بزنید. پس با ادامه مطلب همراه باشید تا برای تهیه لیست گردشگری در سفر به مشهد، آثار تاریخی را انتخاب کنید که جذابیت بیشتری برای شما دارند.

 

لیست جاهای دیدنی و تاریخی مشهد

شهر مشهد که به‌عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته می‌شود، علاوه بر جاذبه‌های زیارتی، تفریحی و طبیعی، آثار تاریخی بی‌نظیر و فراوانی دارد که هرکدام از آن‌ها از دوره خاصی از این منطقه سخن می‌گویند. بازدید از مکان های تاریخی مشهد بهترین فرصت برای سفر به گذشته این شهر است که شما را با معماری اصیل ایرانی نیز آشنا می‌کند. اگر به تاریخ و داستان زندگی گذشتگان علاقه دارید، حتما در بین جاهای دیدنی مشهد، سری به محبوب‌ترین و معروف‌ترین مکان‌های تاریخی مشهد بزنید و به این شکل، حس ماجراجویی و کنجکاوی را با سفری کوتاه به تاریخ این خطه، تجربه کنید.

 

شاید این سوال ذهن شما را به خود مشغول کرده است که دلیل وجود این همه آثار و بناهای تاریخی در مشهد چیست؟ باید بدانید که مشهد در دوره افشاریان، پایتخت ایران بوده و به همین دلیل آثار زیادی از این دوره و دوره‌های بعد در این منطقه به‌چشم می‌خورد. لیست زیر شامل محبوب‌ترین و تماشایی‌ترین جاهای دیدنی و تاریخی مشهد است که دیدن آن‌ها در طول سفر به این شهر گردشگری، خالی از لطف نیست.

مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد گوهرشاد، یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای تاریخی مشهد محسوب می‌شود که شکوه معماری ایرانی و هنر ایرانیان را به‌نمایش گذاشته است. در بسیاری از روایت‌های تاریخی، نام مسجد گوهرشاد به گوش می‌خورد که نشان‌دهنده جایگاه این بنا در دوره‌های مختلف بوده است. این مسجد، با قدمتی بسیار زیاد همچنان استوار و با صلابت مانده و در بخشی از حرم امام رضا(ع)، شاهکار هنر معماری گذشتگان این منطقه را به رخ می‌کشد.

 

                                  

آرامگاه نادرشاه افشار

از دیگر بناهای تاریخی مشهد که به هیچ عنوان نباید فرصت بازدید از آن را از دست بدهید، آرامگاه نادرشاه است. البته باید بدانید که وقتی به دیدن این اثر تاریخی می‌روید، درواقع از یک مجموعه تاریخی مهم شامل باغ نادری، موزه نادری و آرامگاه نادرشاه بازدید خواهید کرد. هوشنگ سیحون، معماری معروف و پرآوازه بوده است که در سال ۱۳۴۲ خورشیدی، این مقبره باشکوه را طراحی کرده و ساخته است. اگر به تاریخ علاقه دارید، باید بدانید که در این مجموعه دیدنی، آثار، بناها و وسایل زیادی از گذشتگان مانند اسلحه‌های قبل دوران افشاریان، جنگ افزارهای دوره نادرشاه، برجی مرتفع با مجسمه نادرشاه، تالار مقبره و غیره قرار دارد.

 

                                      

 

گنبد هارونیه

از شهر باستانی توس، فقط یک بنای مربعی شکل و آجری به‌جامانده است که به آن گنبد هارونیه می‌گویند. تاریخ شناسان بر این باور هستند که هارونیه، یک خانقاه و یا مدرسه‌ای بوده است که در سده‌ هشتم بنا شده است. لازم به ذکر است یک سنگ بنای یادبود به احترام شان و جایگاه امام محمد غزالی در این اثر تاریخی قرار گرفته است. اولین چیزی که با دیدن گنبد هارونیه چشم شما را به خود خیره می‌کند، معماری خاص و بی‌نظیر آن در کنار عظمت گنبد و استواری پایه‌ها و ایستادگی آن‌ها است.

                                     

 

چهار طاقی بازه هور

در بین مکان های تاریخی مشهد، نام چهار طاقی بازه هور نیز وجود دارد که درواقع اولین اثر تاریخی این منطقه محسوب می‌شود که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. تاریخ‌شناسان و باستان‌شناسان معروف و به‌ویژه پروفسور آرتور پوپ، بر این باور هستند که این بنا، قدیمی‌ترین چهارطاقی ایران و همچنین کهن‌ترین گنبد جهان است. وقتی به بازدید این اثر تاریخی می‌روید، درواقع از بنایی سنگی که از دوران قبل اسلام و از زمان ساسانیان به‌یادگار مانده است، دیدن می‌کنید.

درباره کاربرد چهار طاقی بازه هور در گذشته، داستان‌های زیادی نقل می‌شود. به این شکل که، برخی از محققان عقیده دارند این بنا یک آتشکده در دوران ساسانی بوده، برخی دیگر آن را باقیمانده‌ای از یک مجموعه بزرگ معماری می‌دانند و برخی نیز معتقدند که برای حفاظت از راه و جاده در زمان‌های بسیار دور بنا شده است.

                                                  

 

برج رادکان

از دیگر جاهای تاریخی مشهد که توصیه می‌شود در سفر به شهر توریستی مشهد حتما از آن بازدید کنید، برج رادکان است که به میل رادکان نیز شهرت دارد. این جاذبه تاریخی، یک گنبد مخروطی و آجری است که طرح و دستور ساخت آن توسط حکیم، دانشمند و اخترشناس بزرگ و نامی ایرانی، خواجه نصیرالدین طوسی صادر شده است. برج رادکان متعلق به دوره ایلخانیان بوده و در سال ۶۰۷ هجری قمری ساخته شده است. این برج با قدمت زیادی که دارد، همچنان باصلابت و استوار مانده و شکوه معماری ایرانی را با گچ‌بری‌های زیبا و تزئینات آجری به‌نمایش گذاشته است.

 

                                          

مدرسه عباسقلی خان

در لیست مکان های تاریخی مشهد، نباید از مهم‌ترین بنا و اثر تاریخی که به دوران صفویه تعلق دارد، غافل شوید. مدرسه عباسقلی خان، در سال ۱۰۴۸ شمسی و به دستور شاه سلیمان صفوی بنا شده است و درحال حاضر تحت نظارت میراث فرهنگی خراسان، از گردشگران مشهد میزبانی می‌کند. مدرسه عباسقلی خان، تنها مدرسه‌ای است که از دوران صفوی و در شهر مشهد، به‌جامانده است. از آنجایی که این بنای تاریخی و باشکوه، در ضلع جنوبی حرم امام رضا(ع) قرار دارد، می‌توانید بعد از زیارت، به بازدید از این اثر تاریخی و شگفتی‌های آن بروید.

                                       

 

کلیسای مسروپ مقدس

همان‌‌طور که پیش‌تر اشاره شد، در شهر مشهد، آثار و بناهای تاریخی فراوانی وجود دارد که هرکدام از دوره‌ای خاص سخن می‌گویند. در بین جاهای تاریخی مشهد، نام کلیسای مسروپ دیده می‌شود که به دوران پهلوی تعلق دارد. قدمت این کلیسای زیبا که به کلیسای میدان ۱۰ دی نیز شهرت دارد، به سال ۱۹۴۱ میلادی می‌رسد. کلیسای مسروپ مشهد، درواقع یک مجموعه تاریخی است که بخش‌های مختلفی مانند ساختمان اصلی، کتابخانه قدیمی و مدرسه ارامنه را در دل خود جای داده است. وقتی وارد این مجموعه می‌شوید، یک کلیسای باشکوه با دو گنبد مخروطی و یک ناقوس بزرگ در بالای بخش ورودی خواهید دید. این کلیسا، با جاذبه‌های تاریخی و معماری خود در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

                                           

حمام قلی بیگ

مجموعه تاریخی و دیدنی حمام قلی بیگ که در جنوب غربی صحن جامع حرم مطهر واقع شده است، از بی‌نظیرترین مکان های تاریخی مشهد است که به دوران صفویه تعلق دارد. این حمام که در گذشته با دستور شاه عباس صفوی اول بنا شده، درحال حاضر به موزه مردم‌شناسی مشهد تبدیل شده است که با بخش‌های جذاب و دیدنی، بسیاری از گردشگران را مجذوب خود کرده است. بخش‌های مختلفی در این حمام قدیمی به‌چشم می‌خورند که بزرگ‌ترین آن‌ها را بخش حمام سربینه تشکیل می‌دهد. این بخش شامل محوطه‌ای بزرگ، زیبا و مربعی شکل است که پوشش گنبدی آن با هشت ستون سنگی، همچنان استوار مانده است. دیگر بخش‌های حمام قلی بیگ که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید عبارت است از:

گرم خانه

سقف گنبدی اندرونی

سقف گنبدی بیرونی

بازدید از این اثر تاریخی، در کنار دیگر جاذبه‌های دیدنی و تاریخی مشهد، شما را به روزگاران گذشته این منطقه می‌برد و با قدمت و اصالت شهر توریستی مشهد آشنا می‌کند؛ بنابراین اگر از دوستداران و علاقه‌مندان تاریخ هستید، می‌توانید هنگام رزرو هتل در مشهد، اقامتگاه‌هایی را که در نزدیکی مکان‌های تاریخی و دیدنی این شهر هستند را در الویت قرار دهید.

 

                                            

 

 

از آنجایی که برای گشت‌وگذار و تفریح در جاهای دیدنی و گردشگری مشهد، گزینه‌های بی‌شماری پیش‌روی شما قرار دارد، در این مطلب برای علاقه‌مندان به تاریخ، برخی از مهم‎ترین مکان های تاریخی مشهد را معرفی کردیم. قدمت شهر مشهد به‌قدری است که از هر دوره تاریخی، آثار باشکوهی به‌یادگار دارد که داستان‌های زیادی را از گذشتگان و حکومت‌ها روایت می‌کنند. در سفر به مشهد و گذران اوقاتی خوش و خاطره‌انگیز، فرصت بازدید از آثار و بناهای تاریخی مهم و معروف آن را از دست ندهید.

 

فروشگاه اینترنتی آی قفل

 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.