لولا گازور کابینت چه نوع لولایی است و چه کاربردی دارد؟

لولا گازور کابینت چه نوع لولایی است و چه کاربردی دارد؟

لولا گازور کابینت چه نوع لولایی است و چه کاربردی دارد؟

در گذشته مجبور بودیم برای اتصال درب کابینت به بدنه آن از لولاهای قدیمی که قدرت بالایی در نگه داشتن کابینت نداشتند، از طول عمر بالایی برخوردار نبودند و خیلی دچار زنگ‌زدگی می‌شدند استفاده کنیم؛ اما خوشبختانه با طراحی و تولید کابینت‌های مدرن و زیبا، بازار لولا نیز تکانی به خود داد و انواع متعددی از لولاهای کابینتی راهی بازار شدند که یکی از آن‌ها لولا گازور است؛ بنابراین کاربرد لولا گازور کابینت در نصب درب کابینت است و در انواع متعددی موجود می‌‌باشد که در ادامه شما را با انواع لولا کابینت آشنا خواهیم کرد.

تاریخچه لولا گازور

به‌طورکلی، لولاگازور کالای منحصربه‌فردی بود که در کشورهای اروپایی ساخته می‌شد. مراودات بین‌المللی باعث شد که پای این لولا به بازار ایران هم باز شود و صنعتگران بسیاری در صنایع چوبی و… از این ابزار یراق کاربردی بهره ببرند. امروزه این محصول توسط تولیدکنندگان داخلی نیز تولید و عرضه می‌شود. بااین‌وجود، بیشتر لولاهای کابینت گازور موجود در بازار یراق‌آلات ایران، از کشور چین وارد می‌شوند که کیفیت قابل‌قبولی هم دارند.

ازآنجایی‌که این لولاها برای اولین بار توسط شرکت بازرگانی گازور (تأسیس 1328) وارد ایران شدند، این محصول از ابتدا با نام لولاگازور در بین مصرف‌کنندگان شناخته شد. این محصول در ایران به نام‌هایی نظیر لولا فلزی و لولا کابینت هم شناخته می‌شود.

 

                                                 

 

برخی از مهم‌ترین انواع لولا گازور کابینت

لولا گازور ساده:

اولین نوع لولا گازور کابینت، لولا گازور ساده است که نسبت به سایر مدل‌های لولا گازور به دلیل طراحی ساده‌ای که دارد از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای برخوردار می‌باشد و خوشبختانه بر روی انواع کابینت‌ها قابل نصب می‌باشد. لازم است بدانید که طول این لولا برابر با 105 میلی‌متر است.

لولا گازور توکار ساده:

درصورتی که کابینت استفاده شده در آشپزخانه شما توکار باشد برای نصب درب آن از لولا گازور توکار استفاده می‌شود. این لولا زمانی که درب کابینت را می‌بندید به هیچ‌وجه دیده نمی‌شود و همین ویژگی تاثیر مستقیمی بر روی زیبایی هر چه بیشتر ظاهر کابینت دارد. طول این لولا به 100 میلی‌متر می‌رسد.

لولا گازور خلاص:

یکی دیگر از انواع لولا گازور کابینت، لولا گازور خلاص است که برای آن دسته از کابینت‌هایی که درب آن‌ها دستگیره ندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از آن‌جایی که باز و بسته شدن کابینت‌های بدون دستگیره با سایر کابینت‌ها متفاوت است، در این نوع کابینت‌ها از لولا گازور خلاص که هیچ فنری ندارد و موجب می‌شود که درب کابینت با فشاری که دست کاربر به آن وارد می‌سازد باز و بسته شود، استفاده می‌شود. درواقع لولا گازور خلاص به این دلیل که فنر ندارد، درب کابینت را در هر زاویه‌ای که کاربر تنظیم کند ثابت نگه می‌دارد؛ به همین دلیل از این لولا در کابینت‌های بزرگی هم که دستگیره ندارند استفاده می‌شود، چون لولا گازور خلاص توانایی بالایی در باز و بسته کردن آن‌ها دارد. 

 

 

                                                                            

 

لولا گازور مگنتی صامت:

یکی دیگر از انواع لولاهای کابینتی که برای کابینت‌های بدون دستگیره مناسب است، لولا گازور مگنتی صامت می‌باشد؛ البته از این لولا برای کابینت‌های کوچک یا کمدهای کوچکی که در سالن‌های ورزشی و استخر نصب می‌شوند استفاده می‌شود که به آن‌ لولا معکوس یا برگردان هم می‌گویند. در انتهای این لولا یک فنر به کار برده شده است که موجب می‌شود با فشاری که دست کاربر به درب کابینت یا کمد وارد می‌کند باز و بسته شود. 

لولا گازور آرام بند توکار کلیپسی:

همانطور که از نام لولا گازور آرام بند توکار کلیپسی پیداست، استفاده از این لولا به عنوان یکی دیگر از انواع لولا گازور کابینت، موجب می‌شود که درب کابینت بدون کوچکترین سر و صدایی باز و بسته شود. از این لولا هم مانند لولا گازور توکار برای کابینت‌های توکار استفاده می‌شود.

 

                                                                         

 

لولا گازور کلیپسی:

یکی از بهترین انواع لولاهای کابینتی، لولا گازور کلیپسی است، چراکه هیچ پیچ و مهره‌ای در آن به کار نرفته است و برای جدا کردن درب کابینت از بدنه آن تنها کافیست که این لولا را فشار دهید؛ درحالیکه اگر از سایر لولاهای گازور برای اتصال درب کابینت به بدنه آن استفاده شده باشد به ویژه لولا گازورهای قدیمی، باید پیچ و مهره‌های زیادی را باز کنید تا درنهایت موفق به جداسازی درب کابینت از بدنه آن شوید.

لولا گازور چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌هایی که موجب اعتبار و محبوبیت لولا گازور شده، استفاده از آلیاژهای بادوام و آبکاری حرفه‌ای آن است که مانع از خوردگی و زنگ‌زدگی لولا می‌شود. در گذشته، معمولاً از آهن برای ساخت لولا کابینت استفاده می‌شد که با وجود مقاومت مناسب، پس از مدتی شاهد زنگ‌ زدن آن بودیم. این موضوع علاوه بر ایجاد ظاهری زشت برای کابینت و سایر محصولات چوبی، باعث صرف هزینه اضافی برای جایگزینی لولا می‌شد.

دیگر ویژگی لولا گازور، استحکام اجزای مختلف آن و عدم لق شدن لولا در طول زمان است. تمام اجزا و سوراخ‌های این لولا با کمترین تلورانس در کنار هم تعبیه‌شده‌اند. لولا در مسیر باز و بسته کردن درب انواع کابینت، محصولات چوبی، شیشه‌ای، فلزی و… قرار دارد. به همین منظور، نباید به‌راحتی لق یا معیوب شود. وجود پیچ رگلاژ بلند در این لولا نیز از دیگر دلایل محبوبیت آن است.

جمع بندی

لولا یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین یراق‌آلات انواع کابینت، کمد، بوفه، ویترین، درب و پنجره است. در بین مدل‌های متنوع این محصول، لولاگازور از محبوبیت فراوانی بین فعالان در صنایع چوبی برخوردار است. استفاده آسان، کاربردهای متنوع، کیفیت و دوام بالا و قیمت مناسب از مهم‌ترین دلایل افزایش روزافزون کاربرد لولاگازور است.

مدل‌های متنوعی از این محصول تولید می‌شوند تا پاسخگوی شرایط و نیازهای گوناگون باشند. لولاگازور شیشه، ساده، مگنتی، مخفی، آرام‌بند و زاویه‌دار از مدل‌های اصلی این ابزار یراق کابینت هستند. حال که می‌دانید لولاگازور چیست و با کاربرد و مدل‌های متفاوت آن آشنا هستید، به‌سادگی می‌توانید در پروژه‌های گوناگون خود از انواع آن بهره ببرید.

فروشگاه اینترنتی آی قفل

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.