ریموت چیست و انواع مختلف ریموت

ریموت چیست و انواع مختلف ریموت

در این قسمت از مقاله های آقای قفل قصد داریم به بررسی جامعی در رابطه با یکی از مهمترین و پرکاربردترین اختراعات دست بشر که امروزه به فراوانی شاهد استفاده های متفاوت از آن هستیم، بپردازیم. این وسیله ی کاربردی ریموت کنترل است که همه ی ما روزانه بارها از آن استفاده می کنیم.

خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

ریموت کنترل چیست؟ خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

تا حالا فکر کرده اید که چقدر از کارها و نیاز های خود را بوسیله ی دستگاه های الکترونیکی ای که هرروز به شمار آنها افزوده می شود برطرف می کنید؟ یا مثلا چه حجمی از زندگی مردم را وسایل هوشمند اشغال کرده است؟ بگذارید با یک مثال ساده این جریان را توضیح دهم.

تلفن همراه هوشمند از وقتی که به بازار عرضه شد توانست خودش را در دل مردم جای دهد. اما چرا؟! مگر موبایل های معمولی امکان ارتباط از راه دور بوسیله ی تماس یا پیامک را نداشتند؟ پس چرا اینقدر از اسمارت فون ها استقبال شد؟؟

جواب بسیار ساده است چون قابلیت هایی به تلفن های هوشمند اضافه شده که هیچ کس فکر نمی کرد بتواند تمام کارهایش را بدون کمترین حرکتی به راحتی انجام دهد. ریموت کنترل هم نوع دیگری از همین وسایل است. وسیله ای بسیار کوچکتر از ابعاد یک تلفن همراه که به راحتی در دست یا در جیب قرار می گیرد. شاید هنوز خیلی ها معنای واژه ی ریموت کنترل را ندانند و سردرگمند که درباره ی چه چیزی صحبت می کنیم. ریموت یا Remote یک کلمه ی انگلیسی است به معنای “از راه دور” و کلمه ی کنترل هم که معنای واضحی دارد. ریموت کنترل را می توان “کنترل از راه دور” تعریف کرد.

به طور مختصر و مفید می توان گفت ریموت کنترل به وسیله ای کوچک و قابل حمل می گویند که توسط آن می توان کنترل هرگونه چیزی را از راه دور به دست گرفت. به وسایل اطرافتان نگاهی بیندازید. وسایلی مانند کنترل تلویزیون، سوییچ ماشین، ریموت درب پارکینگ ، کنترل ضبط ماشین، کنترل پنکه های برقی و چیزهای دیگری که در طی روز ده ها بار با آنها سروکار داریم. در دنیای امروز علم و تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده است که ریموت کنترل را برای کارهای بسیار پیش پا افتاده ای هم استفاده می کنند. بازکردن پنجره ها، درب کمد ها، روشن کردن چراغ ها از راه دور و … همه و همه از قفل ریموت استفاده می شوند.

پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور، علم در این زمینه پا را فراتر بنهد به طوری که دیگر برای هیچ کاری لازم نباشد از جای خود تکان بخوریم و تنها با فشردن دکمه ای نیاز خود را از راه دور برطرف سازیم. خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

 

نحوه‌ی کارکرد ریموت کنترل چگونه است؟

خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

احتمالا برای شما هم پیش آمده که با خودتان فکر کرده باشید که دستگاه ریموت کنترل چگونه کار می کند؟ چطور با فشردن دکمه ای می شود از راه دور کاری را انجام داد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالتان را دریافت کنید.

از نظر آقای قفل یکی از اصلی ترین بخشهای هر ریموت، بخش واحد کنترل فرمان است. جایی که تمامی دستورات مورد نظر بر آن وارد شده و آنجا تصمیم گرفته می شود که کدام عملیات باید انجام شود. سیگنالهای فرمانی به وسیله ی گیرنده هایی (Receiver) به داخل حسگر ها و سنسورهای بسیار ریزی که درون واحد کنترل فرمان وجود دارند انتقال داده می شوند. پس از رمزگشایی (Decoding) سیگنال ها تفکیک می شوند و سپس به مرکز کنترل فرمان ارسال شده و آنجا فرایند مرتبط با عملیات انتخابی انجام می گیرد.

نکته ی مهمی که اینجا مطرح می شود این است که فرکانس فرستنده (ریموت) و گیرنده (رسیور) باید یکسان باشد تا فرایند دریافت و ارسال سیگنال ها و اطلاعات قابل انجام باشند. در اکثر ریموت کنترل هایی که در زمینه های مختلف استفاده می شوند فرکانسی که در آن به کار برده می شود معمولاً دارای مقدارهای ۸۶۸ ، ۴۳۳ و ۳۱۵ مگاهرتز می باشد که این فرکانس ها با توجه به قدرت ریموت و کارایی آن مورد استفاده قرار می گیرد.

بطور کلی اساس کار یک ریموت کنترل به این صورت است که اطلاعات چهار بیتی به مدار ارسال و ۴ کلید متصل به انکودر (مدار رمزنگار) وصل می شوند. انکودر دارای آی سی هایی است که خروجی آی سی ها به ورودی ماژولی که در رسیور وجود دارد وصل می شود. در نهایت با فشردن دکمه های روی ریموت، اطلاعات مورد نظر به شکل عددی باینری (مجموعه ای از صفر و یک ها) به صورت سیگنال های کنترلی و پالس های دستوری به رسیور انتقال می یابد و رسیور پس از دریافت این سیگنال ها آنها را به دیکودر (رمز گشا) موجود در بُرد مدار الکتریکی می فرستند و متناظر با آن کدهای دستوری در آی سی دیکودر فعال می شوند.

تقسیم بندی انواع ریموت کنترل 

خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

سوالاتی که در این قسمت بررسی می شود این است که ریموت کنترل ها چند نوع هستند؟ هرکدام از آنها برای چه کاری استفاده می شوند؟ و ویژگی های هر کدام چیست؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت ریموت ها از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. هرکدام از ریموت هایی که ساخته می شوند برای کاری جدید و با ویژگی ها و قابلیت های جدید است که در راستای تکمیل اصلاحات مدلهای قبلی در حرکت اند.

۱.انواع ریموت کنترل بر اساس فرکانس

همانطور که گفته شد ریموت ها را می توان بر اساس شاخص های زیادی دسته بندی کرد که یکی از آنها فرکانس بود و فهمیدیم ۳ فرکانس ۸۶۸ ، ۴۳۳ و ۳۱۵ مگاهرتز از پرکاربرد ترین‌ها هستند.

 

                                        

 

۲.انواع ریموت کنترل بر اساس فرآیند معرفی به گیرنده

اما مورد دیگری که می توان ریموت کنترل ها را بر اساس آن دسته بندی کرد “فرآیند معرفی آن به گیرنده ریموت ” است. در این مورد ریموت ها به ۳ دسته تقسیم می شوند: ریموت های Code Fix , Code Learning و Hoping. حال بیایید بررسی کنیم ببینیم هر کدام از این مدل ها چیست و چه ویژگی هایی دارند؟

۲.۱ مدل Code learning:

در این نوع ریموت کنترل، کد شناسایی سیگنال ها میان فرستنده و گیرنده  (ریموت و رسیور) توسط نرم افزار مشخص می شود. به این صورت که با فشردن کلیدی بر روی رسیور آن را در حالت شناسایی قرار داده و همزمان با آن با زدن کلیدی بر روی ریموت، کد شناسایی مرتبط با آن برروی حافظه ی رسیور ذخیره و آنجا نگهداری می شود. در نتیجه ی این کار دستورات ارسالی از سمت ریموت به رسیور قابل دریافت می گردد و می توان آن دستورات را دیکود یا رمزگشایی کرد. تعداد ریموت هایی که می توان آنها را توسط این گیرنده ها شناسایی کرد محدود است و معمولاً بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ ریموت می باشد.

در ریموت کنترل های کد لرنینگ به دلیل اینکه ارتباط بین سیگنالهای ریموت و رسیور توسط نرم افزار انجام می گیرد و نیازی به عملیات فیزیکی مانند لحیم کاری و … نیست، استفاده از آنها راحت تر است. البته این مدل معایبی هم دارد برای مثال چون راه ارتباطی میان فرستنده و گیرنده ثابت و توسط نرم افزار است و همچنین کدها و سیگناهای ارسالی محدود هستند به راحتی می توان به وسیله ی دستگاه های مخصوص شناسایی سیگنال، از این مدل کپی برداری کرد. به همین علت امنیت ریموت کنترل های Code Learning زیاد بالا نیست.

۲.۲ مدل Code Fix: خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

در این مدل برای شناساندن سیگنال های میان فرستنده (ریموت) و گیرنده (رسیور) به تعدادی سوییچ برروی رسیور و تعدادی جامپر یا جهنده بر روی ریموت ها نیاز است. سوییچ هایی که بر روی رسیور نصب می شوند باید در وضعیت معلومی از روشن/ خاموش بودن قرار گیرند و همزمان با آن باید جهنده هایی که بر روی برد الکترونیکی ریموت ها نصب شده اند را در وضعیت مشخصی از قطع/وصل بودن قرار داد. وضعیت سوییچ ها و جامپر ها باید مشابه هم باشند تا دستورات توسط ریموت برای رسیور ارسال شده و رسیور آنها را دریافت و شناسایی کند.

در این روش برخلاف روش Code Learning برقراری وضعیت جامپرها و ارتباط میان فرستنده و گیرنده بصورت نرم افزاری نیست بلکه توسط لحیم کاری انجام می شود که از معایب این مدل است. در این مدل مانند مدل قبل به علت محدود بودن وضعیت ارتباطی میان ریموت و رسیور به راحتی قابل کپی برداری بوده و حتی می شود گفت امنیت پایین تری نسبت به مدل کد لرنینگ دارد.

ازدیگر ویژگی هایی که ریموت کنترل های مدل Fix Code دارد این است که نمی شود بطور تکی یک ریموت را از رسیور حذف و غیر فعال کرد و در صورت به مشکل خوردن یک ریموت باید وضعیت همه ی جهنده ها و سوییچ های بکار رفته را دچار تغییر کرد تا بتوان ریموت اشکالی را غیرفعال نمود. امروزه استفاده از این مدل ریموت کنترل به پایین ترین حد ممکن رسیده است زیرا دارای نقاط ضعف بسیاری می باشد.

۲.۳ مدل Hoping (هاپینگ):

در این مدل هم مانند مدل کد لرنینگ ارتباط میان ریموت و رسیور از طریق نرم افزاری و توسط یک کد ارتباطی صورت می گیرد با این تفاوت که این کد در مدل Code Learning همواره ثابت بوده اما در مدل هاپینگ هربار کد جدیدی توسط ریموت تولید می شود.

از مزایای این مدل که آن را بسیار برجسته تر از مدلهای قبلی کرده این است که امکان کپی برداری از آن به حداقل ممکن رسیده و یا حتی می توان گفت غیرممکن شده است زیرا بیش از ۱۵ میلیارد حالت برای کددهی جدید که توسط ریموت مورد استفاده قرار می گیرد وجود دارد. از دیگر مزایای آن شناسایی سیگنال های ارتباطی بین فرستنده و گیرنده فقط و فقط از طریق خود رسیور است که امنیت ریموت کنترل های مدل هاپینگ را از تمامی مدلهای دیگر بیشتر کرده است.

 

                                      

 

 

۳.ریموت کنترل های مادون قرمز و رادیویی

دو مدل دیگر از ریموت کنترل های موجود در بازار ریموت های “مادون قرمز” و ریموت های “رادیویی” هستند. تفاوت های این دو نوع ریموت را در ادامه باهم بررسی می کنیم.

ریموت کنترل های مادون قرمز سیگنال و پالس های حاصل از قطعه دیود مادون قرمز را به رسیور می فرستند و به نوعی ارتباط میان ریموت و گیرنده را از این طریق برقرار می کنند. این درحالی است که ریموت های رادیویی امکان ارتباط بین سیگنال ها را از طریق امواج رادیویی فراهم می کنند.

ریموت کنترل های مادون قرمز برای ارسال و دریافت سیگنال به مسیری تقریباً مستقیم و راست احتیاج دارند و به همین دلیل برد آنها در حدود چند متر است. در ریموت های رادیویی به علت استفاده از امواج رادیویی با فرکانس بالاتر، برد آنها بسیار بیشتر از ریموت های مادون قرمز است و همچنین نیازی به مسیر مستقیم برای برقراری ارتباط ندارند و وجود مانع هم نمی تواند خللی در کارایی آنها ایجاد کند.

 

 

                                

 

۴. ریموت کنترل مدل ASK

خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

یک مدل دیگر از ریموت کنترل های موجود در بازار مدل ASK هست که در زیر بطور مختصر به بررسی ویژگی های آن پرداخته ایم. (Amplitude Shift Keying) یا همان اِی اِس کا یکی از مدلهایی است که امروزه در بازار به علت مقرون به صرفه بودن و کم مصرفی بودن آن استفاده زیادی می شود. از دیگر خصوصیات این ریموت داشتن تقویت کننده ای است که با تغییر فاصله ی گیرنده و فرستنده می تواند بُرد خود را بسته به فاصله ی مورد نظر افزایش یا کاهش دهد.

این نوع ریموت کنترل از دسته ی فرکانس ۳۱۵ مگاهرتزی هاست البته مدل ۴۳۳ مگاهرتزی آن هم وجود دارد اما بشدت کمیاب است. لازم به ذکر است که کاربرد این گونه از ریموت کنترل ها اغلب در سیستم های امنیتی منازل و اتومبیل ودربازکن ریموت می باشد. بُرد این ریموت ها در حالت معمولی حدوداً تا ۱۰ متر و در بهترین حالت با تقویت کننده تقریباً تا ۱۰۰۰ متر هم می رسد. جالب است بدانید ریموت های ASK مانند کد لرنینگ ها هستند و چون راه ارتباطی میان سیگنال ها برای فرستنده و گیرنده ثابت است، امنیت زیاد بالایی ندارند و این موضوع از معایب آن به شمار می رود.

 

 

                                          

 

 

 

 

 

آقای قفل از شما همراهان عزیز نهایت تشکر را دارد.

خرید قفل-خرید دستگیره-خرید لولا-خرید دستگیره دیجیتال-خرید دزدگیر

 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.