خواص و مضرات آب طالبی

خواص و مضرات آب طالبی

خواص و مضرات آب طالبی

آب طالبی یکی از نوشیدنی‌های لذیذ و پرطرفدار است که مصرف آن در فصل تابستان علاوه بر رفع عطش، به تامین آب بدن هم کمک می‌کند. این نوشیدنی لذیذ را می‌توان به شکل‌های مختلف تهیه و استفاده کرد. هرچند این نوشیدنی بیشتر برای رفع عطش در تابستان استفاده می‌شود اما نباید از دیگر خواص آن غافل شد. در این مطلب با خواص و مضرات آب طالبی آشنا خواهید شد.

ارزش غذایی آب طالبی

طالبی سرشار از مواد مغذی است که تمام آن‌ها در آب خالص میوه هم وجود دارند. این میوه حاوی کربوهیدرات، پروتئین و آب است و مصرف آن در تابستان به مقابله با کم آبی بدن کمک می‌کند. به‌علاوه آب طالبی کالری چندان زیادی هم ندارد، در نتیجه استفاده از آن حتی برای افرادی که در رژیم لاغری هستند هم بلامانع است. در جدول زیر می‌توانید با ارزش غذایی این میوه و مواد مغذی موجود در آن آشنا شوید:

مواد تشکیل‌دهنده اصلی مقدار در 100 گرم نام ویتامین مقدار در 100 گرم
انرژی (کالری)       34 کیلوکالری     ویتامین آ   169.00 میکروگرم
کربوهیدرات      8.16 گرم    ویتامین د   0.00 میکروگرم
پروتئین      0.84 گرم   ویتامین ای   0.05 میلی گرم
چربی      0.19 گرم   ویتامین کا   2.50 میکروگرم
آب     90.15 گرم   ویتامین سی   36.70 میلی گرم
                   فیبر     0.90 گرم  ویتامین ب 1   0.04 میلی گرم
                   قند     7.86 گرم  ویتامین ب 2   0.02 میلی گرم
                 سدیم   16.00 میلی گرم  ویتامین ب 3   0.73 میلی گرم
                پتاسیم   267.00 میلی‌گرم  ویتامین ب 4   7.60 میلی گرم
                فسفر   15.00 میلی‌گرم  ویتامین ب 5   0.11 میلی گرم
              منیزیم   12.00 میلی‌گرم  ویتامین ب 6   0.07 میلی گرم
              کلسیم   9.00 میلی‌گرم  ویتامین ب 9   21.00 میکروگرم

خواص آب طالبی

همان‌طور که گفتیم طالبی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است و یک میوه عالی برای سلامتی محسوب می‌شود. آب طالبی نیز اگر به صورت خالص تهیه شود تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در طالبی را دارا خواهد بود. به‌علاوه مصرف آب طالبی خواص زیادی هم دارد که در این بخش به توضیح چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

فواید طالبی برای کلیه

بررسی خواص و مضرات آب طالبی را با فواید این نوشیدنی برای کلیه آغاز می‌کنیم. به‌طور کل مصرف نوشیدنی برای حفظ سلامت کلیه‌ها ضرورت دارد و آب طالبی نیز به عنوان یک نوشیدنی کم کالری، گزینه مناسبی در این زمینه محسوب می‌شود. از طرفی طالبی سرشار از پتاسیم است که این ماده در تصفیه خون موثر بوده و از مشکلات کلیه جلوگیری می‌کند.

خواص طالبی برای مردان

طالبی یک میوه عالی برای مردان است و مصرف آن به دلیل خواص معجزه‌آسا، به همه آقایان توصیه می‌شود. مصرف این میوه و آب آن، موجب تقویت قوای جنسی شده و قدرت باروری مردان را نیز بهبود می‌بخشد. علت این موضوع وجود سیترولین در ترکیبات آب طالبی است که در افزایش خون رسانی در اندام‌های جنسی مردانه، تاثیر زیادی دارد. معجون طالبی یک انتخاب عالی برای آقایانی است که به دنبال تقویت قوای جنسی خود هستند.

خواص طالبی برای زنان

به غیر از مردان، زنان هم از خواص آب طالبی بی‌تاثیر نیستند. طالبی سرشار از اسید فولیک است و ویتامین‌های آن برای زنان باردار بسیار مفید هستند. مصرف منظم طالبی و آب طالبی، نقص لوله‌های عصبی در بارداری را برطرف کرده و به دفع منظم سدیم از بدن مادر کمک می‌کند.

از طرفی این نوشیدنی برای رفع مشکلات دوران قاعدگی نیز موثر است. مصرف روزانه یک لیوان آب طالبی در دوران قاعدگی به رفع مشکلات این دوره به خصوص کاهش درد و گرفتگی عضلات رحم و شکم کمک می‌کند.

طالبی و دیابت

از دیگر فواید طالبی می‌توان به تاثیر این میوه در کنترل سطح قند خون اشاره کرد. طالبی قند چندان زیادی ندارد؛ با این حال طعم شیرین آن عطش و میل بیماران دیابتی نسبت به مصرف شیرینی‌جات را از بین می‌برد. از طرفی آب طالبی سرشار از فیبر است و مصرف آن موجب احساس سیری می‌شود که این موضوع هم در بی‌میلی بیماران نسبت به مصرف شیرینی‌جات بی‌تاثیر نیست.

فواید آب طالبی برای کودکان

آب طالبی برای کودکان هم خواص زیادی دارد. این میوه حاوی فولاسین (ماده‌ای مغذی در رشد کودکان) بوده و ویتامین‌های آن نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان بسیار مفید هستند. آب طالبی بستنی یک نوشیدنی لذیذ در فصل تابستان است که می‌توانید آن را جایگزین تنقلات یا آبمیوه‌های صنعتی برای کودک عزیز خود کنید. با مراجعه به مطلب طرز تهیه آب طالبی بستنی می‌توانید با چگونگی تهیه این نوشیدنی لذیذ آشنا شوید.

خواص آب طالبی برای پوست و مو

در ادامه معرفی خواص و مضرات آب طالبی، به یکی از جذاب‌ترین خاصیت‌های این نوشیدنی یعنی تاثیر آن در حفظ سلامت پوست و مو می‌رسیم. آب طالبی سرشار از ویتامین A است و این ویتامین نیز ماده‌ای موثر برای مرطوب نگه داشتن پوست و موی سر است. از طرفی طالبی ویتامین سی نسبتا زیادی هم دارد که برای کلاژن‌سازی فوق‌العاده بوده و از این طریق هم به سلامت پوست و مو کمک می‌کند.

خواص آب طالبی در طب سنتی

در طب سنتی نیز مصرف طالبی توصیه می‌شود. متخصصان این طب معتقدند که طالبی طبع گرم و تر دارد و این طبع برای فصل تابستان، به خصوص برای افرادی که مزاج سرد دارند، عالی است. از طرفی مواد مغذی موجود در آب طالبی در طب سنتی هم مورد توجه متخصصان هستند و به بهبود و درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها کمک می‌کنند. در طب سنتی از این نوشیدنی برای حفظ سلامت کلیه، کنترل فشار خون، تسکین دستگاه گوارش و… استفاده می‌شود.

مضرات طالبی و آب طالبی

مصرف طالبی یا آب طالبی تا زمانی که در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی نشود، هیچ مشکلی برای افراد ایجاد نمی‌کند. البته این در صورتی است که نسبت به این میوه حساسیتی نداشته باشید، در غیراینصورت بهتر است در مصرف آن احتیاط کنید و یا آن را به شکلی استفاده کنید که احتمال حساسیت را کاهش دهد.

برای مثال ترکیب طالبی و سیب تا حد زیادی میزان حساسیت به این میوه را کاهش می‌دهد. برای تهیه یک نوشیدنی لذیذ با این دو میوه، می‌توانید به مطلب طرز تهیه اسموتی سیب و طالبی مراجعه کنید.

مضرات طالبی برای کلیه

طالبی همانقدر که برای کلیه‌ها مفید است، می‌تواند باعث آسیب به آن‌ها نیز شود؛ اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید یا آن را جایگزین آب طبیعی قرار دهید. نوشیدن بیش از 1 لیوان آب طالبی در روز توصیه نمی‌شود و مقدار بالاتر آن می‌توانید باعث آسیب دیدن کلیه‌ها شود.

مضرات طالبی برای رفلاکس معده

از دیگر مضرات مصرف آب طالبی می‌توان به احتمال رفلاکس معده اشاره کرد. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که طالبی با یکی از غذاهای مصرفی سازگاری نداشته یا برای مصرف‌کننده حساسیت‌زا باشد. در صورتی که دارای آلرژی نسبت به این میوه هستید حتی در مصرف آب آن هم باید احتیاط کنید، زیرا علائم آلرژی گاهی با کمترین میزان از یک ماده هم بروز می‌کنند.

مضرات طالبی در طب سنتی

در طب سنتی نیز مصرف طالبی به افرادی که طبع گرم و تر دارند، توصیه نمی‌شود. در صورت مصرف طالبی عوارض طبع این افراد شدت پیدا کرده و مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. کهیر زدن، حالت تهوع، احساس سنگینی در معده و سخت شدن فرآیند هضم غذا، از جمله مشکلاتی است که عدم سازگاری ماده خوراکی با طبع باعث بروز آن‌ها می‌شود.

کلام آخر

در این مطلب از مجله نوشیدنی عالیس در مورد خواص و مضرات آب طالبی صحبت کردیم. همان‌طور که گفته شد این نوشیدنی می‌تواند پرخاصیت باشد اگر در مصرف آن زیاده‌روی نکنید و در صورت مشاهده علائم حساسیت فورا به پزشک مراجعه کنید. در غیراین‌صورت آب طالبی یک گزینه مناسب برای تهیه انواع دسر و نوشیدنی‌های تابستانه است و با استفاده از آن می‌توانید ترکیباتی متنوع با طعم‌های متفاوت را به وجود بیاورید.

فروشگاه اینترنتی آی قفل

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.