انواع دستگیره مخفی کابینت

انواع دستگیره مخفی کابینت

امروزه استفاده از دستگیره مخفی به جای دستگیره‌های قدیمی بسیار همه گیر شده است. چرا که دستگیره مخفی علاوه بر جلوه زیبا و مدرنی که به کابینت‌ها و آشپزخانه می‌بخشد، کارایی بالایی داشته و استفاده از آن بسیار ساده‌تر است. در این مطلب خواهیم گفت دستگیره مخفی کابینت چیست و چه مزیت‌ها و معایبی دارد. همچنین انواع دستگیره مخفی کابینت را معرفی و ویژگی هر کدام را شرح می‌دهیم. با آقای قفل همراه باشید.

 

دستگیره مخفی کابینت چیست

دستگیره کابینت در کنار نقش خود در تکمیل کارایی کابینت‌، در دکوراسیون و زیبایی آن هم بسیار موثر است. به طوری که استفاده از دستگیره نامناسب می‌تواند دکوراسیون کابینت و آشپزخانه را مختل کند. امروزه کابینت سازان معمولا دستگیره‌های مخفی را به جای دستگیره‌های کلاسیک توصیه می‌کنند. چرا که کار با کابینت را بسیار ساده‌تر می‌کنند. همچنین با ایجاد سطحی یکپارچه و زیبا دکوراسیونی مدرن و شیک به آشپزخانه می‌بخشند.
دستگیره‌ کابینت مخفی انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربرد ویژه خود را دارند. اما قبل از معرفی انواع دستگیره مخفی کابینت بهتر است به تعریف دستگیره مخفی بپردازیم. دستگیره مخفی کابینت نسل جدیدی از دستگیره‌ کابینت است که پس از نصب به طور کامل از چشم پنهان می‌شود. این نوع دستگیره‌ها هیچ نشانی از خود بر جای نمی‌گذارند و ظاهری یکدست و یکپارچه به کابینت می‌بخشند.
دستگیره مخفی به نام دستگیره شاخه‌ای پروفیلی هم شناخته می‌شود. این نوع دستگیره‌ها معمولا شاخه‌های ۳ یا ۲/۴ متری داشته و به اندازه دلخواه نسبت به کابینت مورد نظر برش داده می‌شود. دستگیره شاخه‌ای پروفیلی مخفی به صورت افقی یا عمودی روی بدنه یا درب کابینت نصب می‌شود. گفتنی است این نوع دستگیره‌ها معمولا روی کابینت‌های زمینی یا کشو نصب شده و امر باز و بسته کردن را ساده‌تر می‌کنند.
از طرفی دستگیره مخفی یا پروفیلی شاخه‌ای بین فضای خالی بین کابینت‌ها نصب شده و به صورت یک خط ممتد یا جزئی از فضای جداکننده کابینت‌ها دیده می‌شود. لازم به ذکر است از دستگیره مخفی علاوه بر کابینت آشپزخانه می‌توان در کمدهای دیواری نیز استفاده کرد.

 

                                         

 

 

انواع دستگیره مخفی کابینت

دستگیره‌های مخفی نیز مانند دستگیره‌های کلاسیک و قدیمی در انواع مختلف و برای کاربردهای متفاوت طراحی و ساخته شده‌اند. گفتنی است هر کدام از انواع مختلف دستگیره کابینت مخفی برای نوع مشخصی از کابینت‌ها پرکاربردتر هستند. تعدادی از انواع مدلهای دستگیره مخفی کابینت عبارتند از:
• دستگیره آهن ربایی مکانیکی
• دستگیره پنهان پروفیلی
• دستگیره یکپارچه با درب
• دستگیره پروفیلی بیرونی

 

 

 

۱. دستگیره آهن ربایی مکانیکی

 

دستگیره آهن ربایی مکانیکی که به نام دستگیره مفناطیسی یا مگنتی هم شناخته می‌شود یکی از پرطرفدارترین انواع دستگیره مخفی کابینت است. این نوع دستگیره در واقع زبانه‌ای است که شامل فنری قوی، آهن ربا و… می‌شود. این زبانه داخل کابینت نصب شده و کاملا از دید مخفی خواهد بود. با استفاده از دستگیره مگنت کابینت برای باز و بسته کردن درب کافی است فشاری به آن وارد کنید. فنر و آهن ربایی که درون زبانه وجود دارد به باز و بسته شدن درب کمک خواهد کرد.

۲. دستگیره پنهان پروفیلی

در معرفی انواع دستگیره کابینت مخفی باید گفت دستگیره پنهان پروفیلی اغلب برای کابینت‌های زمینی استفاده می‌شود. این نوع دستگیره شامل دو نوع دستگیره مخفی ال و یو می‌شود که هر کدام کاربردی ویژه دارند. دستگیره‌ پروفیلی پنهان به شکل عمودی یا افقی روی کابینت‌های زمینی نصب می‌شود. دستگیره ال شکل معمولا روی بالاترین کابینت و دستگیره یو شکل روی کابینت‌های میانی و بین فاصله موجود میان دو درب نصب می‌شود. ظاهر زیبایی که دستگیره پنهان پروفیلی به کابینت‌ها می‌بخشد میان سایر دستگیره‌های مخفی زبانزد است.

 

 

                                          

 

 

 

 

 

 

 

۳. دستگیره یکپارچه با درب

دستگیره یکپارچه با کابینت به نام دستگیره متصل هم معروف است. دستگیره متصل در واقع هیچگونه ابزاری بیرونی را اعم از مخفی یا غیرمخفی به عنوان دستگیره شامل نمی‌شود. این نوع دستگیره‌ در واقع بخشی از درب کابینت است که به صورت دستگیره تراشیده می‌شود. دستگیره متصل جلوه‌ای یکپارچه روی کابینت داشته و صرفا درب کابینت به گونه‌ای ساخته می‌شود که فضایی مخفی برای باز و بسته کردن درب وجود داشته باشد. این فضا معمولا یک شیب سراسری روی درب کابینت است که به منظور باز و بسته کردن درب استفاده می‌شود.

۴. دستگیره پروفیلی بیرونی

دستگیره پروفیلی بیرونی از جمله انواع دستگیره مخفی کابینت است که قسمتی از آن روی درب کابینت دیده می‌شود. این نوع دستگیره شامل دو نوع مختلف جی و ال شکل است که روی لبه درب نصب می‌شوند. پس از نصب دستگیره مخفی از انواع پروفیلی بیرونی، قسمتی از دستگیره روی لبه درب پیداست که برای باز و بسته کردن درب استفاده می‌شود. در واقع برای باز و بسته کردن درب با استفاده از دستگیره پروفیل بیرونی کافی است انگشتان دست داخل انحنای دستگیره قرار گرفته و درب حرکت داده شود.

سایز دستگیره مخفی کابینت

دستگیره‌های مخفی شاخه‌ای تماما از آلیاژ شمش آلومینیم ساخته می‌شوند. بنابراین در برابر رطوبت، گرد و خاک و چربی موجود در آشپزخانه به خوبی مقاومت کرده و به راحتی اکسید نمی‌شوند. آلومینیم قدرت آبکاری و پوشش دهی بالایی دارد. در نتیجه رنگ‌های متنوعی مانند طلایی، زیتونی، شامپاینی و کروم مات از دستگیره‌های مخفی طراحی شده و به بازار عرضه می‌شود. بنابراین به سادگی می‌توان رنگ مناسب با دکوراسیون کابینت‌ها و آشپزخانه را انتخاب کرد. انواع دستگیره مخفی کابینت از نظر سایز معمولا به صورت شاخه‌ای در اندازه‌های ۳ و ۲/۴ متری تولید می‌شود. سپس با توجه به نیاز هر کابینت می‌توان آن‌ها را برش زده و به صورت عمودی یا افقی با توجه به نوع کابینت‌ها نصب کرد.

مزایا و معایب دستگیره مخفی کابینت

دستگیره‌های مخفی هم مانند هر وسیله دیگری مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند؛ مزیت‌هایی که امروزه استفاده از آن‌ها را همه گیر کرده و معایبی که گاها کارایی آن‌ها را محدود می‌کند. در این بخش برخی از مزیت‌ها و معایب دستگیره مخفی کابینت را معرفی کرده‌ایم.

 

مزایای انواع دستگیره مخفی کابینت

 

۱. کارکرد ساده‌تر: کار کردن با دستگیره‌های مخفی بسیار ساده‌تر است. در واقع باز و بسته کردن درب کابینت با استفاده از دستگیره‌هایی که معمولا سر تا سر درب کابینت کشیده شده‌اند ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌گیرد.
۲. ظاهر لوکس و مدرن: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های انواع مدلهای دستگیره مخفی کابینت ظاهر زیبا و یکپارچه‌ای است که به کابینت‌ها می‌بخشد.
۳. امن برای کودکان: کودکان همواره با خطر سقوط لوازم یا بریدگی با وسایل تیز رو به رو هستند. اما آن‌ها نمی‌توانند درب کابینت‌هایی با دستگیره مخفی را به راحتی باز کنند. در نتیجه در معرض خطرات کمتری قرار خواهند گرفت.
۴. مد روز: دستگیره‌های مخفی به خاطر سادگی و ظرافت ویژه به هیچ وجه از مد نیفتاده و در طولانی مدت قابل استفاده هستند.

 

 

                          

 

 

 

 

 

معایب انواع دستگیره مخفی کابینت

۱. نیاز به تمیز کردن مداوم: دستگیره‌های مخفی دیده نمی‌شوند اما انواع دستگیره مخفی کابینت همواره مجرایی دارند که در معرض گرد و خاک، رطوبت و چربی است. به علاوه سطح کابینت با دستگیره مگنتی مخفی معمولا لکه دست باقی می‌ماند که به طور مرتب نیاز به تمیز کردن دارد.
۲. هزینه تمام شده بیشتر: دستگیره‌های مخفی به دلیل تکنولوژی پیشرفته‌تر معمولا گران‌تر هستند. به علاوه نصب آن‌ها هزینه بیشتری می‌طلبد. در نتیجه هزینه تمام شده بیشتری نسبت به دستگیره‌های سنتی بر جای می‌گذارد.
در نهایت گفتنی است علی رغم اینکه انواع دستگیره مخفی کابینت هزینه تمام شده بیشتری می‌طلبد، به صرفه‌تر از برخی دستگیره‌های معمولی است. چرا که طول عمر بیشتر، سادگی کار با آن‌ها و زیبایی خاصی که به محیط می‌بخشد، قابلیت جبران هزینه بیشتر را دارد. در این مطلب انواع مدلهای دستگیره مخفی کابینت را معرفی کردیم. همچنین معایب و مزیت‌های آن‌ها را برشمردیم. امیدواریم با شناخت هر چه بیشتر نسبت به نیاز، بودجه و سلیقه خود انتخابی صحیح داشته باشید.

شما عزیزان میتوانید با مراجعه به سایت آقای قفل از موجودی ها و قیمت های دستگیره های کابینت مطلع شوید و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. 

 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.